۵/۲۶/۱۳۸۸

استراتژی فن آوری مایکروسافت نیاز به تغییر دارد

همانطور که این هفته در خبرها آمد، شرکت Microsoft و Nokia بمنظور سازگار کردن برنامه های Office با گوشی های نوکیا با یکدیگر هم پیمان شده اند. خبر مهم دیگرجایگزینی Entourage با Outlook در سیستم عامل Mac OS X توسط مایکروسافت است. من نظری در این مورد ندارم اما با گفته Larry Dignan، از بخش داراییهای نوکیا موافقم:
نوکیا و مایکروسافت، دو St. Bernards هستند که مجبور به دویدن در رطوبت بالا و دمای 90 درجه می باشند. آنها بزرگ هستند. آنها از نفس افتاده اند و ممکن است شما را زمین بزنند - اگر بتوانند شما را بگیرند.
البته من با این نظریه که مایکروسافت در یک نقطه قدرتمند، قدرتمندتر از قبل شده است (SharePoint) موافقم، اما دیگران بر این عقیده اند که این شرکت در حال پیوستن به پاورقی تاریخچه کامپیوترها است.

البته که این شرکت هنوز بزرگ است. هنوز نیرومندانه با دیگران رقابت می کند. اما با یک استنثاء (شاید Bing)، بنظر می رسد که مایکروسافت دیگر انرژی لازم برای رقابت را ندارد. یکی از نشانه های این مساله آنست که بیشتر اطلاعاتی که Roy Schestowitz برای خراب کردن اذهان عمومی در مورد مایکروسافت عنوان می کند، از پرونده های دادگاههای قدیمی این شرکت است. اینطور بنظر می رسد که مایکروسافت هنوز در حال کشمکش در مورد این موضوعات است، حتی اگر این شرکت جلوه زشتی پیدا کند.

مایکروسافت خسته این اخبار را در حالی به رسانه ها می دهد "گویی که آنها در آزمایشگاه مدتی است کار کرده اند تا به کشفی فنی برسند و بتوانند Outlook را به Mac OS X بیاورند". (به نقل از Sam Diaz ازZDNet). کشف فنی، قرار دادن Outlook روی اینترنت همانند Google App ها است. کشف فنی تولید محصولاتی است که توجه همه را به خود جلب کند همانطور که Apple این کار را انجام می دهد.

اما مایکروسافت در تجارت سنتی خود تاثیر گذار نیست. Surface، بله. پروژه Natal بله. اما بنظر می رسد که بنزین نوآوری چندانی در باک محاسباتی شرکت باقی نمانده باشد.

و شاید مساله همین باشد. بواقع چه مقدار نوآوری در Office میسر است؟ یا سیستم عامل ویندوز؟ اینها نمونه هایی قدیمی هستند که نیاز به پوشش پنجره ای ندارند. آنها نیاز به شکستن پنجره ها و کوچ کردن به اسلوب محاسباتی کاملا جدیدی دارند همانند آنچه Google (وب) و Apple (سرگرمی) انجام داده اند.

واژه desktop، استعاره ای قدیمی است. بهمین دلیل است که سیستم عامل Google Chrome، نه لزوما به آن دلیل که ترنجبینی آسمانی باشد، تغییر خوش آیندی است و دقیقا همان چیزی است که مایکروسافت باید بر روی آن سرمایه گذاری کند اما بطور ساختاری و مالی قادر به چنان ترقی که Google به آن دست یافته است، نخواهد بود. زیرا مرگ مایکروسافت فرا خواهد رسید اگر به سرعت خارج ازتجارت Office و ویندوز نوآوری داشته باشد.

Google نیز ممکن است به برخی عادتهای بد مایکروسافت دچار شود، اینکه با استفاده از تولیدات قوی خود از نیاکانی ضعیف پشتیبانی کند، اما حداقل آن نیاکان شق دیگری از امور محاسباتی را نشان می دهند.

تجربه desktop ممتاز Apple باعث می شود تا احساس قدیمی، جدید به نظر برسد. گوگل، وب را جایگزین desktop کرده است. همانطور که Alex Wied از شرکت Accenture می گوید: "Open Source تقاضا ایجاد کرده و سپس Enterprise IT را بدعت می گذارد". این مساله برای مایکروسافت چه چیزی باقی می گذارد؟

این مساله تغییر روشهای تجاری مایکروسافت را برای این شرکت باقی می گذارد. بی درنگ! آنها می توانند از بیلیون دلارهای خود برای مدتهای مدید استفاده کنند اما این موضوع خطر شبیه شدن به CA را نیز در پی دارد: همواره حاضر است، اما خیلی مناسب نیست. - منبع

توضیحات: St. Bernard گونه ای سگ است که بدلیل جثه بزرگ و قدرت مقاومت بالا در شرایط سخت کوههای آلپ و نجات مردم در آن شرایط دشوار، مشهور شده است.

0 نقطه نظر:

ارسال یک نظر