۶/۰۱/۱۳۸۸

اینتل دو شرکت نرم افزاری را خرید

شرکت اینتل ظرف 30 روز گذشته دو شرکت نرم‌افزاری را در سکوت و با هدف تسریع توسعه نرم‌افزارهایی که از پردازنده‌های چند هسته‌ای بهره بهتری می‌برند، خریداری کرده است. در وبلاگ شرکت، این سازنده چیپ، خرید Cilk در انتهای ماه و سپس Rapidmind در هفته گذشته را عنوان کرده است. هر دو، شرکت‌های کوچکی هستند که کمتر از 50 نفر کارمند دارند. خرید این دو شرکت پس از خرید Wind River Systems در ماه June رخ داده است.

در پاسخ به این سوال که چرا اینتل، دو شرکت مزبور را خریداری کرده است، James Reinders، مدیر تبلیغات و فروش در اینتل روز جمعه و طی یک مصاحبه تلفنی گفت: "در سالهای اخیر، نیاز روزافزون تدریجی به ریز پردازنده‌های چند هسته‌ای وجود داشته است. این امر، موازات در ماشینهای بیشتر و بیشتری را به ارمغان می‌آورد. اگر به نرم‌افزارهای سنتی بنگرید، همانهایی که هر روزه از آنها استفاده می‌کنیم، عادلانه است اگر بگوییم بیشتر آنها حداقل در سطح کامل از امکان اجرای دستورالعملهای موازی بهره نمی‌برند".

عبارت پردازنده چند هسته‌ای، به هر chip با بیش از یک هسته پردازشی اطلاق می گردد. امروزه، تقریبا تمام چیپ‌های اینتل، که در کامپیوترهای کیفی، رومیزی و سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند، حداقل حاوی دو هسته هستند. هدف اینتل، حصول اطمینان از استفاده بهتر برنامه‌ها از این هسته‌ها است (به اصطلاح، موازت). این مساله بطور تاریخی نیازی برای برنامه نویسان بوده است.

Reinders با اشاره به سیستم عامل ویندوزعنوان کرد: "سیستم عامل کارهایی برای برنامه‌ها بصورت موازی انجام می‌دهد. اما با در نظر گرفتن این مساله که سالیانه می‌توانیم هسته‌های بیشتری تولید کنیم، برای بهره برداری حقیقی از امکاناتی که در آینده در انتظار ما است، برنامه‌ها نیاز به تغییر دارند و بیشتر برنامه‌ها، تغییر نکرده‌اند".

هدف، تسهیل توسعه برنامه‌های موازی است. او گفت: "ما چگونه به برنامه نویسان کمک می‌کنیم تا از عهده برنامه نویسی موازی برآیند؟ هر دو شرکت متخصصینی دارند که بر روی این مساله متمرکز شده بودند. بنابراین آنها کاملا با مساله آشنایند".

Reinders در وبلاگ خود در مورد Cilk چنین نوشته است: "اینتل، فرصتهای بزرگی با ابزار موازی خود، برای Cilk متصور است که Intel Parallel Studio نیز شامل این ابزا‌ها می‌شود". در وب سایت Cilk آمده است: "فن آوری شرکت، برنامه نویسهای عادی را قادر به توسعه برنامه های multi-threaded (یا موازی) می‌کند... فراهم کردن مسیری ساده برای برنامه‌های قدیمی بمنظور چند هسته‌ای شدن، که بدون این فن آوری امکان بکارگیری تواناییهای پردازنده‌های چند هسته‌ای به سادگی میسر نیست".

تحقیقات اولیه Cilk در MIT صورت گرفته است. شرکت Rapidmind، پنج سال پیش تحت نام Serious Hack تاسیس شد و در کارش در دانشگاه Waterloo، خبره شد. این شرکت، مفتخر به داشتن فن آوری پیشرفته‌ای است که به توسعه دهندگان نرم‌افزار امکان برنامه نویسی موازی برای پردازنده‌های چند هسته‌ای و شتابدهنده‌ها را می‌دهد.

هزینه این دو خرید افشاء نشده است. - منبع

0 نقطه نظر:

ارسال یک نظر