۶/۰۳/۱۳۸۸

مایکروسافت: دوستان، اجازه استفاده از IE6 را به دوستان نمی دهند

مایکروسافت از مردمی که برای خاتمه IE6 فشار می‌آورند و نامش را هیات "بمیر IE6، بمیر" گذاشته است جانبداری می‌کند اما امروز عنوان کرد که نمی‌تواند بسادگی نیزه‌ای بر قلب مرورگر پیر وارد کند. Amy Bazdukas، مدیر کل IE، گفت: "دوستان، اجازه استفاده از IE6 را به دوستان نمی‌دهند". اما این مساله، فقط شامل آندسته از افرادی می شود که از ویندوز و مرورگر 8 ساله استفاده می‌کنند - عموما مصرف‌کنندگان.

وی افزود: "این مطمئنا بخشی از برنامه ما است که مرورگر مصرف کنندگان را به IE8 ترفیع دهیم". اما علیرغم اینکه وی با مدفون کردن IE6 موافقت کرد و متوجه انگیزه وب سایتهای در حال افزایش برای خاتمه دادن به زندگی این مرورگر شد، با اینحال عنوان کرد که مایکروسافت نمی‌تواند چنین توصیه‌ای به افراد حقوقی کند. وی گفت: "با مشتریان تجاری مساله پیچیده‌تر است. برای آنها، قرار دادن مرورگر در محیط اجرایی، همانند قرار دادن سیستم عامل در محیط اجرایی و به روی چند کامپیوتر است. بنابراین جای شگفتی نیست که IE6 هنوز در حال استفاده است".

مایکروسافت نیز از این مساله کاملا خشنود نیست. Bazdukas اعتراف کرد که "استفاده از IE6 بالاتر از چیزی است که ما به آن تمایل داریم. اکثر این استفاده‌ها از محل‌های تجاری است، جاییکه بیشترین دنباله از نصب IE6 را شاهد هستیم".

بر اساس تازه ترین داده‌ها از شرکت Net Applications، شرکت معیار گذاری وب مستقر در کالیفورنیا، 27.2% از کل کاربران اینترنت هنوز از IE6 استفاده می‌کنند که آنرا به محبوبترین نسخه این مرورگر تبدیل کرده است. در این مقایسه، IE7 سهم 23.1% بین مرورگرهای در حال استفاده در ماه قبل را دارا بود و جدیدترین نسخه از این مرورگر، IE8، تنها 12.5% سهم داشت.

به بیان دیگر، IE6 سهم 40 درصدی از کلیه نسخه‌های متفاوت مرورگر Internet Explorer را در اختیار دارد که باعث شکستن رکورد IE7 (با 34%) و IE8 (با 19%) در بازار سهام IE شده است.

Bazdukas خاطر نشان کرد: "بخشی از محبوبیت IE6 بدلیل نرخ بالای دزدی ویندوز در کشورهایی مانند چین و هندوستان است. یک نوع بیزاری برای استفاده از Automatic Update سیستم عامل در بین افرادی که از نسخه‌های جعلی ویندوز استفاده می‌کنند، وجود دارد. جای آنکه آنها نسخه بروز شده را دریافت کنند، راه حلشان راه اندازی مجدد ماشین با نسخه ماقبل XP SP2 جعلی است. این مساله به بقای IE6 کمک کرده است".

تحلیلگری به نام Ray Valdes می گوید: "من گمان می‌کنم مایکروسافت تمایل دارد تا مردم از IE6 ارتقاء دهند اما اوضاع بگونه‌ای است که راضی کردن شرکتها برای این ارتقاء بسیار دشوار است. بسیاری از شرکتها نرم‌افزارهایی قدیمی دارند که به IE6 متکی است و نرم‌افزار غیر قابل ارتقاء است زیرا آنها بودجه ندارند یا به توسعه دهنده دسترسی ندارند یا توسعه دهنده آنها را ترک کرده است".

Valdes نیز همانند Bazdukas معتقد است که IE6 باستانی شده است. وی می‌گوید: "بیش از 2 سال است که به مشتریان توصیه می‌کنم تا IE6 را رها کنند. تقریبا هر جای دیگری، جای بهتری برای بودن است".

Bazdukas، این مطلب را که دیگر مدیران مایکروسافت نیز بر آن تکیه داشته‌اند را مجددا عنوان کرد که "شرکت متعهد به پشتیبانی از IE6 تا 8 آوریل 2014 است؛ زمانیکه کلیه پشتیبانی‌ها برای Windows XP، سیستم عاملی که IE6 بدان گره خورده است به اتمام می رسد".

وقتی از Bazdukas در مورد اینکه آیا مایکروسافت پشتیبانی از سیستم عامل و مرورگر را از هم متمایز می‌کند پرسیدیم، گفت: "پشتیبانی 10 ساله از مرورگر تغییر نخواهد کرد، همان مدت زمانی که نسخه ویندوز با در نظر گرفتن آن شروع به کار کرد. ما از مشتریان حقوقی خود نمی‌خواهیم دوره پشتیبانی برنامه‌های خود را تغییر دهند زیرا سیستم عامل و مرورگردر نسخه نهایی بهم پیوند خورده‌اند. اگر مرورگر با نحوه چگونگی مدیریت desktop ها توسط مشتریان در یک ردیف قرار نمی‌گرفت، بار مسئولیت بر دوش مشتریان قرار گذاشته می‌شد".

Valdes عنوان کرد که مایکروسافت بدلیل تصمیماتی که تقریبا یک دهه قبل گرفت، حقیقتا انتخاب دیگری ندارد. وی گفت: "محبوبیت IE6 نتیجه داشتن غیر تعمدی 95% از سهم مرورگرها در سال 2001 توسط مایکروسافت است. اکنون همان محبویت، گلوی مایکروسافت را گرفته است".

طبق گفته Bazdukas، مایکروسافت طرحی برای پایان دادن به پشتیبانی طولانی مدت IE8 ندارد و همان زمانبندی درمورد Windows 7 نیز صادق است. این بدان معناست که IE8 حداقل تا سال 2019 پشتیبانی خواهد شد.

وی با اشاره به قابلیت جدید اضافه شده به Windows 7 که به اصطلاح به آن "kill switch" می گویند و می تواند مرورگر را غیر فعال کند، گفت: "IE8 با Windows 7 عرضه می‌شود، اگر چه می تواند غیر فعال شود. ما حتی در اتحادیه اروپا IE8 را با Windows 7 عرضه خواهیم کرد".

ماه گذشته مایکروسافت سیاست خود را تغییر داد و عنوان کرد که IE8 را بعنوان بخشی از Windows 7 به مشتریان اروپایی عرضه خواهد کرد اما "صفحه نظرخواهی" جدیدی به این سیستم عامل می‌افزاید که به کاربر اجازه انتخاب مرورگر برگزیده اش را از لیستی می‌دهد که این لیست شامل مرورگرهای Safari، Chrome، Firefox، IE و Opera خواهد بود.

Valdes عنوان کرد که غیر محتمل بنظر می‌رسد که مشکل درخواست از مردم برای رها کردن IE6، هنگامیکه IE7 و IE8 به همان میزان محبوبیت در طول دوره زندگی خود برسند، مجددا رخ دهد. طبق گزارش Gartner، تعداد شرکتهای حقوقی کمی زحمت ترفیع به IE7 را به خود داده‌اند، زیرا این مرورگر به Windows Vista گره خورده است، سیستم عامل 2007 ای که اکثر شرکتها از آن اجتناب می‌کنند.

مایکروسافت در IE8، توجه خود به معیارهای وب را افزایش داده است در حالیکه بخش عظیمی از این معیارها در IE6 نادیده گرفته شده بود. این بدان معناست که شرکتها راه آسانتری برای ترفیع نرم‌افزارهای خود خواهند داشت. Valdes عنوان کرد: "مردم از IE6 درس گرفتند. آنها از مشکلات پیش آمده بدلیل دنباله روی از یک مرورگر غیر استاندارد، هراس دارند".

ماههاست که کاربران و توسعه دهندگان وب درخواست مرگ IE6 را دارند اما این جنبش نیاز به حرکت سایتهای بزرگی چون Digg You Tube و Facebook دارد تا مشتریان خود را مجبور به ارتقای مرورگر نموده یا عدم پشتیبانی از آن را اعلام نمایند. در حال حاضر، درخواست "IE6 باید بمیرد" روی Twitter به امضای 13,000 نفر رسیده است.

دو هفته پیش، یکی از سازندگان سایت در کالیفورنیا، از این جنبش حمایت کرد. این شرکت که رهبر 40 وب سایت با 30 میلیون بازدید کننده ماهیانه است، از کاربران خواست تا مرورگر قدیمی را پشت سر بگذارند.

توضیحات Bazdukas در مورد IE6 با دیگر مدیران اجرایی مایکروسافت در یک راستا بوده است. بعنوان مثال، هفته گذشته، Dean Hachamovitch، یکی دیگران از مدیران گروه IE گفت: "امکان عدم پشتیبانی از IE6 وجود ندارد". همانند Bazdukas، وی نیز استفاده شرکتهای حقوقی از این محصول را دلیل این مطلب دانست. - منبع

0 نقطه نظر:

ارسال یک نظر